عزت نفس چیست

چکیده ای از تجربیات من در زندگی

عزت نفس چیست

چطور می توانید یاد بگیرید در زمانی که لازم است انتقاد کنید؟(ویژگی افراد با حرمت نفس بالا)

آرامش خود را حفظ کنید،

در زمان مناسب انتقاد کنید.

آنقدر منتظر نمانید تا از آن فرد متنفر و به شدت عصبانی شوید. اگر اینطور شود معمولا نمی توانید درست انتقاد کنید.

از تکنیکی به عنوان ساندویچ انتقاد استفاده کنید که به این معنا است ابتدا چیزهای خوب بگویید و از طرف مقابلتان تعریف کنید و سپس انتقاد خود را مطرح کنید و در انتها دوباره نکته مثبتی بگویید.

از کلمه “من” به جای “تو” استفاده کنید.

شاید دقت کرده باشید افرادی که در انتقاد کردن از دیگران منصف هستند تمایل دارند که بیشتر از کلمه من به جای تو استفاده کنند. چون کلمه من نشان می دهد که کنترل دست خودتان است و بنابراین در مورد آنچه که می­ گویید فکر می­ کنید. ممکن است بگویید ” فکر نمی کردم امروز خوب برخورد کنید.” یا ” نگرانم که موضوع را کاملا برایتان روشن نکرده باشم چون فکر نمی­ کنم شما در این موضوع با من همراه باشید” یا ” فکر می ­کنم این کار با استانداردی که همیشه در کار شما است فرق دارد”.

قبل از آنکه دیر شود اقدام کنید.

اغلب ما در ابتدا  یعنی زمانی که باید با مشکل مواجه شویم چیزی نمی­ گوییم، در عوض صبر می کنیم تا زمانی که منفجر شویم. سپس از کلماتی مانند تو، شما ، تقصیر توست به فراوانی استفاده می­ کنیم. مثلا می گوییم ” تو بی لیاقتی” ، ” تو احمقی”، “کارت چنگی به دل نمی زند” یا حتی: “تو منو مریض کردی” این حرف ها وقتی خیلی عصبانی هستیم زده می ­شود. همچنین نشان می­ دهد که کنترلمان را از دست داده ­ایم و بعد از انجام این کارها عموما احساس بدی نسبت به خودمان داریم و عزت نفسمان کاهش می­ یابد.

سخن آخر

هیچ دو نفری را نمی‌توان و نباید با هم مقایسه کرد، از مقایسه خود با دیگران دست بردارید، تنها شخصی که باید خودتان را با آن مقایسه کنید خود شما هستید.

کمال گرا نباشید

دست از کمال‌گرایی کشیده و اشتباهات خود را بپذیرید، هیچکس کامل نیست و تلاش برای رسیدن به حداکثر کمال فقط باعث نا‌‌ امیدی می‌شود در حالیکه پذیرفتن اشتباهات به رشد شما کمک چشمگیری خواهد کرد.

با خودتان مهربان باشید و همانطور که هستید خود را بپذیرید

خودتان را دوست داشته باشید و همانگونه که هستید، بپذیرید. مهربان نبودن با خود از نتایج عزت نفس پایین است، به خودتان عشق بورزید و خود را ارزشمند بدانید، با مهربانی با خود صحبت کنید و از یادآوری نقاط مثبتتان به خود غافل نشوید، برای خود هدیه خریده و از تفریح کردن لذت ببرید. این است احساس فردی با حرمت نفس سالم نسبت به خودش.

خودداری از تحقیر کردن خودتان حتی در قالب جملات با محتوای شوخی و مسخره.

عاشق خودتان باشید

اگر تصور بدی از خودتان داشته باشید، افکارتان منفی می‌شود و تأثیر بدی بر احساس و رفتارتان می‌گذارد. زمانی که احساس بدی دارید فقط چیزهای ناخوشایند را به خاطر می‌آورید و بدبین می‌شوید پس افکار منفی در مورد خودتان که در ذهنتان جاری است را دور بریزید و انتقاد کردن از خود را متوقف کنید و از خود قدردانی کنید. تمام بخش‌های وجودتان را همان‌گونه که هست دوست بدارید و نقایص خود را بپذیرید، هیچکس کامل نیست.

از منفی باف ها فاصله بگیرید

افرادی که عزت نفس پایین دارند مدام احساس می‌کنند باعث ناراحتی و آزار دیگران شده‌اند بنابراین برای بالا بردن عزت نفس، حس گناهکار بودن را از خود دور کنید.

هر چقدر تمایل داشته باشید باور کنید انسانی ارزشمند هستید باعث تقویت یکی از مولفه‌های اساسی عزت نفس شده‌اید.

برای افزایش عزت نفس شبکه های اجتماعی را الگو قرار ندهید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی را تا حد ممکن کم کنید و زمان بیشتری را برای تجربه کردن دنیای واقعی پیرامون‌تان صرف کنید. این عمل قطعا دو حسن بزرگ دارد اول اینکه تجربیاتتان واقعی تر و ملموس تر هستند و تمام افراد با حرمت نفس سالم از این مهم غافل نمیشوند.

دوم اینکه الگوی رفتاری غلطی را برای خود انتخاب نکرده اید. این را بدانید افراد زیادی در دنیای مجازی وجود دارند که شاید زندگیشان به آن زیبایی که در دنیای مجازی میبینید نباشد اما باعث میشوند حس خوبی نسبت به خود نداشته باشید و خود را دست کم بگیرید.

اگر میخواهید عزت نفس خود را بهبود ببخشید تمرین کنید

تمرین مراقبه ذهن آگاهی را بطور منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید. این تمرین به شما کمک میکند تا ذهنی آرام و بدون استرس داشته باشید. ذهن آرام معجزه میکند!

اگر آرامش داشته باشید با قدرت بیشتری در راستای افزایش عزت نفس خود قدم برمیدارید و بی شک با سرعت بیشتر نتیجه میگیرید.

صبور باشید افزایش عزت نفس فرآیندی مستمر است

بالا بردن عزت نفس فرآیندی مستمر و پیوسته است و هیچ گاه به پایان نخواهد رسید، بنابرین همواره به رشد و حرکت خود ادامه دهید، صبوری پیشه کنید و هیچ گاه از تلاش برای تقویت حرمت نفس خودتان غافل نشوید و در این راه پشتکار داشته باشید.

گاهی که از این مسیر خارج می‌شوید، دوباره از اول شروع کنید و با قدرت بیشتری به حرکت ادامه دهید، خود را شایسته زندگی شاد بدانید و در نظر داشته باشید که هر چقدر بیشتر برای خودتان ارزش قائل شوید دیگران نیز برای شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد.

نکته پایانی

عزت نفس ضعیف شده حقیقتا می تواند زندگی، کار و ارتباطات ما را بسیار مشکل تر از آنچه واقعا هست کند. بنابراین، اگر عزت نفس پایین دارید، امیدوارم که این مقاله به شما کمک کند تا آن را بهبود ببخشید و بتوانید به خجولی و کم رویی خود غلبه کنید.

چرا که دقیقا از زمانی که دید مثبت تری نسبت به خودتان داشته باشید، می ­فهمید که همه چیز در زندگی به مراتب راحت­ تر از حال حاضرتان پیش می­ رود و در پایان می خواستم بگویم مهم نیست کجا هستیم، در چه شرایط روانی هستیم.

برای تغییر شرایط و افزایش حرمت نفس همیشه راهی است

بلکه مهم این است که اگر بخواهیم از وضعیت کنونی که طبعا دوستش نداریم به وضعیتی برویم که رضایتمندی شما را جلب بکند همیشه راهی وجود دارد فقط باید بخواهیم و تصمیم بگیریم و از تکنیک ها و روش هایی که دیگران آزمایش کرده اند و جواب گرفته اند استفاده کنیم.

عزت نفس چیست pdf را می توانید دانلود کنید و آن را در آرشیو مطالب سودمند خود ذخیره کنید و در فواصل زمانی مختلف مرور کنید.

 اگر به دنبال مقاله عزت نفس + doc هستید یعنی قالب word این مقاله را می خواهید تلاشتان بی نتیجه است و می توانید pdf این مقاله را دانلود کنید.

سوالات متداول در مورد عزت نفس

۱- عزت نفس چیست ؟
در نگاه کلی عزت نفس احساسی است که در اعماق وجودتان نسبت به خودتان حس میکنید. اینکه چقدر خودتان را دوست دارید و اینکه تا چه میزان خود را انسان ارزشمندی میدانید. که در این مقاله به صورت کامل بررسی شد.

 

۲- چرا عزت نفس مهم است ؟
داشتن این ویژگی ، یه جورایی موفقیت افراد را تضمین میکند. افراد با عزت نفس بالا انگیزه و امید بیشتری داشته و بیشتر برای موفقیت تلاش میکنند.

 

۳- نشانه های عزت نفس سالم چیست ؟
فردی که عزت نفس سالم دارد ، علاوه بر اینکه از نقص ها و کاستی های خود آگاه است به طور کلی نسبت به خودش احساس مثبتی دارد که برای آگاهی جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

۴-بهترین دوره عزت نفس کدام است؟

به گفته بیش از ۶۰۰۰ کاربر فعال اپلیکیشن راز موفقیت دوره تقویت و بهبود عزت نفس محمود جولایی تحت عنوان دوره پرواز محبوب ترین دوره برای ارتقا شخصی و افزایش عزت نفس در افراد است.

https://razemovafaghiat.com/who-to-increase-self-steem/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.